What is philosophy?

Dutson先生から寄せられた、哲学授業についてのメッセージです。


What is philosophy?

Philosophy is the act of thinking carefully -- through a conversation with others -- about the meaning of the most basic ideas that make up the human world. 

These ideas, which include fairness, time, beauty, truth, knowledge, happiness and intelligence, are an important part of how we understand the world around us. But they can be confusing. We may begin to wonder, for example, how time can be something constant (as it is on a clock), when it passes so quickly at a friend's birthday party, or when we are doing something we love. Is time really fixed, or does it change speed? Is it in our minds, or in the world too? What, in fact, is time? 

The goal of philosophy is to clarify our understanding of these ideas.  Each lesson begins with an interesting story or activity, designed to get children thinking. The students are then asked a question, for example:

- Is beauty in our minds, or in objects?

- What colour is a mirror?

- Is the mind the same thing as the brain?

- Would you rather be a sad human or a happy pig?

- If you can't get a good score on your school tests, does that mean you're not intelligent?

After discussing their first thoughts with each other, the teacher will ask a series of questions, encouraging the students to use their reasoning and experience to build the best possible answer they can find, and to discard answers that don't make as much sense.

Philosophy is challenging and also very enjoyable. It promotes independent thinking, active listening, confidence in speaking and comfort with criticism. In short, it helps to nurture the kind of thoughtful personality that international schools and universities look for in their best and brightest students. 

If you wish to give philosophy a try, please feel free to join the model lesson at GLICC. 

哲学とはどういうものでしょうか。

哲学は、私たちの世界を構成する根本概念について、人と対話しながら、じっくりと考えてみる行為です。

こういった概念(公正、時間、美、真実、知、幸福、知性など)は、私たちが周りの世界を理解する上で重要な役割を果たしています。しかし、それらは同時に分かりにくいものでもあります。例えば、こんなことが不思議に感じられることはないでしょうか。友達の誕生会にいるときや自分の好きなことをしているときには、時間はあっという間に経ってしまうのに、どうして時が規則正しいもの(時計の上の時間のように)であると言えるだろうか、と。時は本当に固定的なのか、それとも進み具合を変えるのか。あるいはまた、私たちの頭の中にあるものなのか、それとも私たちの外側にも存在しているのか。実際のところ時とは何なのでしょうか。

哲学のゴールはこういった概念に対する私たちの理解を明確にすることです。各回の授業は興味を引く物語やアクティビティで始まります。それらは子どもたちの思考を引き起こすようにデザインされたもので、例えば次のような問いが投げかけられるのです。

- 美は私たちの頭の中にあるのか、それとも物そのものに備わっているのか?

- 鏡の色は何色だろうか?

- 心と脳は同じものだろうか?

- 悲しい人間と幸せな犬、どちらがいい?

- 学校のテストで良い点を取れないとしたら、それは頭がよくないということだろうか?

生徒たちがお互いの考えを話し合った後、先生がいくつかの質問をするでしょう。そして、生徒がもっともよいと思う答えに至る根拠や経験が使えるように手助けします。

 

哲学は、やりがいがあって、しかも楽しめるものです。自立した思考や傾聴力、また話をするときの自信や建設的批判に対して開かれた態度を促進します。要するに、インターナショナルスクールや大学が求めている明晰な生徒に期待されるような思慮深さを育むことの助けとなります。

もし哲学を試してみたいと思ったら、気軽にグリックの体験授業に参加してみてください。